Dagens finaste i Gävle Dagblad

“Där var vi igen. Att skylla ifrån sig är det lättaste man kan göra. Jag betraktar alla människor som bara klagar och skyller ifrån sig som svaga människor. Eftersom att klaga och skylla på andra är lätt men att lösa sina problem som i ditt fall är fattigdom är arbetsam därför väljer du den lätta vägen och det är att klaga. Får man fråga vad du har för utbildning? Människor som har utbildning har lättare för att få jobb. Men det verkar som att du valt den lätta vägen genom livet nämligen att klaga. Vad har du gjort för samhället? Fråga inte vad samhället ska göra åt dig utan vad du kan göra för samhället. Nykomlingar som kommer hit får hjälp att komma in i samhället ibörjan som senare söker jobb och betalar skatt. Alla som klagar och skyller ifrån sig är svaga och outbildade människor. Rösa på det parti som ni tycker passar er bäst så får vi se vart samhället tar vägen.”

 

Som svar på min insändare i Gävle Dagblad. Jag skrattar alltid åt människans naiva natur.

Min insändare:

“Jag har många år levt i fattigdom. Jag vet verkligen hur det är att alltid oroa sig över om ekonomin går ihop, att alltid hålla hårt i matkassan och aldrig känna att man kan unna sig någonting.

När jag gick i gymnasiet så fick jag höra att fattigdom inte finns i Sverige.

Ja, jag fick mat, tak över huvudet, gratis skola, men mitt barnbidrag gick till min pappa så att han kunde köpa mat. Jag fick aldrig några kläder, ingen veckopeng eller telefonpeng. Jag var alltid utan. Fattigdom är inte endast ett begrepp som finns i u-länderna. Den finns omkring oss. Att säga någonting annat vore kränkande för oss som är, eller har varit i den situationen.

Min stora fråga är då varför Sverige tar emot så många flyktingar. Varför ska just vi vara den barmhärtige samariten? Det finns svenskar som är i behov av stöd och jag är en av dem.

Min familj fick ingen hjälp av samhället när jag växte upp och jag vet att det finns många familjer som har det så i dagens samhälle. Så varför kan inte politiker se till det egna folket innan man ger pengar till asylsökande?”

Viking

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback