Får man vara stolt över att vara svensk??

Denna fråga har jag grubblat på ett bra tag. Får man vara stolt över att vara svensk? Får man vara nationalistisk??
 
I Tyskland skulle de nog svara ja, Frankrike också, och inte minst länderna i mellanöstern skulle. Men här skulle nog många bita sig i tungn, tveka, och försöka hitta det rätta svaret. Inte det svar som är rätt för dem, utan det svar som låter bra. Här får vi inte vara stolta svenskar, vi får inte stå upp för vår gemenskap, vår kultur, och våra traditioner. Gör man det så felstämplas man som rasist. De svenskar som tvekar om vi skall vara stolta svenskar,kommer ofta med replikerna att det egentligen inte finns någon svensk kultur, vi har egentligen inget att fira på Sveriges nationaldag, se på andra kulturer, de har det vi inte har. 
 
Att få höra detta, även ifrån politiker är skrämmande. Varför vågar man inte stå rakryggad och stå upp för varifrån man kommer?? Andra folk gör ju det, så varför inte vi. Att vara foket lagom kan ha sina fördelar inom många aspekter, men här tycker jag att det är ett begrepp man kan slopa. 
 
Jag har "halva" mina rötter i Tyskland, så för att vara "korrekt" är jag en german, dvs en blandning mellan svensk och tysk. Jag är stolt över båda mina kulturer, men önskar att jag kunde få uttrycka det här utan att bli stämplad som rasist.
 
Jag vill leva och jag vill dö i norden.
 
//Dannie <3<3
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Stolthet innebär inte rasism

Att vara stolt betyder inte att man är rasist, som du skrev så är alla folkslag stolta över sitt ursprung och kultur. Varför ska inte Svenskar få vara det? Jag är Svensk men inte etniskt sett, har rötter i Mellanöstern och Sydeuropa och anser att varje folkslag har precis lika mycket rätt o vara stolta över sitt land, över sitt folkslag och sin kultur.

Svar: Precis alla har rätt att känna stolthet över sitt land. Men i vårt land så är det vissa politiker som anser att vi inte har någon kultur att vara stolt över. Det gör mig förbannad.
Daniéla

2013-01-12 @ 18:37:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback