Nationalsången gånger 2

Efter andra världskriget fick inte Tyskland längre sjunga den första versen i sin Nationalsång offentligt, det är iallafall vad jag fått höra. Den ansågs opassande.

Men personligen förstår jag inte varför, den handlar ju bara om hur den egna nationen är det “högsta” över alla nationer. Och är man en riktig nationalist är nog så fallet. Man står tillsammans som bröder när det är kris och håller samman, vad som än händer.

För mig finns det två nationer som står mig nära hjärtat. Mitt älskade Sverige och mitt älskade Tyskland som alltid har varit en del av mitt liv.

För mig fanns inte en mormor, det var Oma. Vi firade St:Nicolaus och fick en stor strut med godsaker när vi började första klass.

När jag var liten frågade jag mamma varför jag inte hade någon mormor, och då förklarade hon att Oma var min mormor. Jag har vuxit upp med dubbla traditioner, släktresor etc. Det enda jag saknat, och saknar än idag är att vi aldrig fick chansen att få tyska som ett andra modersmål.

Deutschland in menie Herz. <3

Deutschland, Deutschland über alles,
über alles in der Welt,
wenn es stets zu Schutz und Trutze
brüderlich zusammen hält.
Von der Maas bis an die Memel, von der
Etsch bis an den Belt.
Deutschland, Deutschland über alles,
über alles in der Welt.

 När jag var liten fick jag ibland höra klyschan att alla tyskar är nazister, dumma i huvudet etc. Vilken rasism…eller!!??

Jag har funderat kring begreppet rasism. Det är ju en ständig diskussion kring detta “ämne”. Vi får inte längre säga negerboll, det ska fint och neutralt heta”chokladboll”. (Höhöhö…inte för mig inte.) Noggerblack fick inte heta Noggerblack…jaha. Tintin som skrevs när “neger” fortfarande fick uttalas, tas bort. Undrar egentligen hur länge det får heta “Schwarzkopf??-rakt översatt “Svartskalle”, eller varför blir vi “västerlänningar” inte arga när man säger Magnum White, vitlök etc. Jag bara undrar…jag känner mig ju inte kränkt av detta. Så varför känner sig de andra kränkta?

Det är egentligen ett helt missförstånd av begreppet “rasism” iallafalla i mina öron. På nationalencyklopedins hemsida står det inget om att den “vita rasen” är över den “svarta rasen” i naturens ideologi. Det står om raser, yttre drag, kännetecken etc. Men inget om svart& vit. Jag kanske har helt fel…

Men om vi ska gå efter dagens normer, så fine…då får jag kalla mig RASIST.

  1. Jag älskar mitt land.
  2. Jag sjunger nationalsången.
  3. Jag har en svensk flagga på min balkong.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback