Oroad för framtiden

Jag läste tidigare på DN.s hemsida att andrahandshyrorna för bostadsrätter kan komma att fördubblas i nästa år.  detta är väldigt skrämmande för mig som har sökt in till lärarutbildningen i huvudstaden och mer än gärna vill börja få struktur på mitt liv.

Jag har gått istort sett varit helt arbetslös sedan juni 2011, lite timmar på ett bageri har jag lyckats nappa åt mig. Vissa människor säger att du måste söka fler jobb, vara bredare i ditt sökande, mer aktiv. Men det är tusan inte lätt. I början sökte jag jobb hela tiden, kollade allt som fanns på platsbanken, lämnade till alla butiker jag kunde komma på, men inget napp. Jag fick provjobba en vecka på en restaurang, men den oerhört “trevliga” ägarinnan påstod att hon efter en dag såg att jag inte var tillräckligt social för att ingå i hennes crew. Jaha, tack för den stöveln, hon hade dömt ut mig efter en dag. :/

Efter det så fortsatte jag att söka, men har inte fått några resultat. Det är klart att det tar emot, jag känner att jag inte gör ordentligt nog, men jag blir arg på människor som säger att dagens ungdomar är lata,och inte tar vad de får. Ni skulle bara testa på och se hur det är att vara ung i dagens samhälle, där man döms ut och man inte går efter den sociala normen.

Vårt underbara samhälle, (lyssna på den omnämnda ironin…) är uppbyggt på de kanske 80% av sociala människor som bestämmer normerna etc. Detta gör mig ledsen. Jag har svårt att passa in i sociala sammanhang, vet inte vad jag skall säga, när man skall skratta,ni vet “den sociala koden”. Så har det alltid varit, det har tagit tid för mig att komma in i sammanhang, men när jag väl har kommit in så kan jag bli en oerhört social person som bjuder på mig själv. Men jag får aldrig chansen att visa det, resterande 20% får inte visa det. Aldrig får jag chansen att visa min kompetens, att jag är en oerhörd tillgång, för det vet jag att jag är. Jag har bevis på papper…

Men ändå, det ser ut som det gör. Jag är rädd att jag inte kommer att kunna plugga till våren för att jag inte har ett boende. Vad skall jag då göra..?? Hamna i tredje fasen innan jag hunnit fylla 22?? Skamligt är ordet…Skamligt.

Det samhället glömmer, är att dessa kanske 20% som har någon såkallad “diagnos”, (ADHD, någon form av autism, tourettes) är de individer som i människans begynnelse utvecklade samhället. Utan en hjärna med ADHD/autism som tänker utanför ramarna hade vi inte nog inte kommit hit, där vi är idag.

Glöm inte det!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback