Ta hand om moder jord.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/halften-av-varldens-mat-kastas
 
Jag blir lite ledsen när jag läser om hur mycket mat vi människor bort. Så mycket går till spillo. En enda individ kan inte rädda jorden, men man kan dra sitt strå till stacken. Egentligen finns det så mycket man kan göra, med endast en så liten anstränging. J säger till mig att allt trolligen bränns tillsammans trots att man sorterar papper, tidningar, plast etc. Personligen kan jag inte bestämt säga att det INTE är så, jag har ju inte sätt det själv. Men hur mycket tid kostar det mig att slänga mjölkförpackningen bland papper och hårdplast bland hårdplast. Det tar inte lång tid, och det är väl bättre att göra det än att inte göra det. Undvika att slänga mat är också det minsta man kan göra.
 
Vad gör ni för att hjälpa vår planet??? Har ni ngra tips??
 
Här är några tipas av vad jag gör.
 
  • Låter inte vattnet stå och rinna när jag duschar. 
  • Kokar upp mat/vatten med lock. 
  • Källsorterar så gott det går. 
  • Energilampor i lägenheten.
  • Ta bussen/cykeln. 
  • Handla närodlat/ekologiskt, (sålänge inte ekonomin begränsas)
  • Handla second hand. Allting behöver inte vara sprillans nytt. 
 
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback