Vi låter oss förloras alltmer

Jag fick tidigare idag höra att en skola här i Sverige sagt att man inte längre skall ha pepparkaksgubbar i Luciatåget. Jag blev bara ett stort frågetecken. Varför??!! var det enda som kom upp i mitt huvud. Varför kan inte de små liven få välja att vara pepparkaksgubbe och sjunga de sånger som tillhör vår tradition. Allting för att den här “duktiga” rektorn/läraren eller vad det nu var för person, skall agera så“ickekränkande” som möjligt. Med anledningen att man inte vill stöta sig med någon.  Nu får det f#n vara nog. Hur långt skall detta få gå? Vi i Sverige sägs vara folket lagom, jag tycker nog mer att vi är folket extrem. Skall man tänka som ledande personer gör så kan vi likväl sitta hemma på golvet, helt nakna. Då är väl risken minst för att man skall stöta sig med någon. Men glöm inte…den finns fortfarande där. Dududuuhhhh

En tradition är en tradition, och jag vet inte vad som ändrats  med pepparkaksgubbarna sedan jag gick på lekis, men då var de iallafall inte rasistiska. Det handlar om kakor, som råkar vara bruna…

Nu kanske vissa tycker, “Ja, men det är ju bara ett Luciatåg. Du drabbas väl inte personligen?” Då säger jag, “Jo det är bara ett Luciatåg, och nej jag drabbas inte av det NU.” Det är sammanhanget jag tycker är stört. Vi låter våra traditioner falla emellan fingrarna på oss. Vi ser det, men vi gör ingenting åt det. Vi låter oss kuvas som människor. Vad är vi? Vad har vi och stå på om vi inte har några traditioner?? Folk inser inte hur viktigt det är med traditioner. När jag läste om judendomen i sjuan/åttan fick jag reda på att en av de främsta anledningarna till att judendomen överlevt, trots alla odds, (Förföljelser i Jerusalem, Spanien, Ryssland och inte minst förintelsen,) var att de höll uppe sina traditioner. Judendomen är en av världens minsta religioner, men de har överlevt tack vare att de står tillsammans. Måste vi gå igenom kriser för att lära oss att som folk står man tillsammans?

Men som med all annan historia, så är det som Friedrich Hegel & Oscar Wilde sade:  ”Det enda vi lär oss av historien är att vi inte lär oss av historien.”

Politiker och andra ledare skapar rasism genom att hålla på som de gör.

För mig heter det negerboll, finska pinnar, mörk choklad, vit choklad etc etc.

http://avpixlat.info/2012/12/09/inga-pepparkaksgubbar-i-luciatag/

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback